Reactie van Meiling op de brief van de commissie Joustra aan Minister Dekker

Op 12 mei is een brief van de Commissie Joustra, gedateerd 18 maart 2021, openbaar geworden, waarin de Commissie antwoord geeft op 2 vragen die minister Dekker aan de Commissie heeft gesteld:

  1. Kunt u de signalen uit de tabel met betrekking tot landen waaruit nog wordt geadopteerd van een nadere onderbouwing of duiding voorzien?
  2. Kunt u het verband tussen de genoemde signalen en de stelling dat mistanden tot op de dag vandaag voorkomen van een nadere toelichting voorzien?

In deze brief geeft de Commissie volgens haar eigen zeggen de meest relevante bronnen die zij hebben voor de onderbouwing van de kwalificatie “misstanden”. 

 

In deze reactie gaat Meiling kort in op de voor de actieve adoptielanden van Meiling relevante informatie in de brief.

 

Meiling constateert dat er, ondanks opname van Taiwan in het rapport van de Commissie Joustra, door de Commissie in haar rapport en de aanvullende brief geen enkele bron wordt vermeld voor vermeende misstanden in Taiwan.

 

Meiling constateert verder dat de door de Commissie aangeleverde bronnen voor China geen enkele onderbouwing vormen voor de zware kwalificatie “misstanden die tot op de dag van vandaag voortduren”, die mede heeft geleid tot de beslissing om de adopties op te schorten. Enkele bronnen waren voor Meiling op korte termijn niet traceerbaar. De meeste bronnen waren dat overigens wel. Alle traceerbare bronnen geven geen indicatie voor misstanden in de laatste 14 jaar.

 

Wat er in “interviews met de commissie” is ingebracht, om welke periode dat ging en of er sprake is van feiten of meningen is door Meiling niet na te gaan. Wat Meiling wel vaststelt is dat het merendeel van de door de Commissie aangehaalde bronnen die leiden tot de kwalificatie “structureel gesignaleerde misstanden” bestaan uit losse mediaberichten en verslagen die teruggrijpen op één en dezelfde, reeds lang bekende probleemsituatie in de jaren 2002-2005 in de provincie Hunan in China. Op deze problemen is actie genomen door de Chinese overheid en de Nederlandse autoriteiten hebben de adoptieprocedures fors aangescherpt. China heeft in 2006 het Haags Adoptie Verdrag geratificeerd.

Dit geldt in ieder geval voor het tot 3x toe als bron vermelde artikel van Beth Loyd uit 2008, het artikel van Peter Goodman uit 2006, de Kamervragen van Kooiman uit 2011, en het werkbezoek van Justitie uit 2006 en de artikelen uit het BD van 12 maart 2008, en ANP van 14 maart 2008.

 

De commissie haalt in haar brief als “bron voor misstanden” verschillende Kamervragen aan. Uit de antwoorden op deze Kamervragen blijkt al dat het niet om structurele misstanden gaat of zelfs in het geheel niet over misstanden handelt. Zo wordt in de berichtgeving geconstateerd dat er in China steeds minder behoefte is aan buitenlandse adoptie-ouders voor gezonde kinderen. De reden hiervoor is dat meer kinderen nationaal geadopteerd kunnen worden – zoals ook de voorkeur heeft volgens het Haags Adoptie Verdrag. Meiling is om die reden in 2009 al gestopt met aanvragen voor adoptie van gezonde kinderen uit China. Tegenwoordig vinden alleen nog special needs adopties plaats. Dat de Commissie Kamervragen hierover aanmerkt als “bron” voor signalen over kinderhandel is onbegrijpelijk.

 

Het opschorten van adopties is een zeer ingrijpende beslissing. Deze beslissing verkleint de ontwikkelingskansen van kinderen in een moeilijke situatie, voor wie interlandelijke adoptie een laatste kans op opgroeien in een hecht gezin vormt. Uit diverse wetenschappelijke studies komt duidelijk naar voren dat opgroeien in instellingen kinderen fysiek, cognitief en sociaal-emotioneel grote schade bezorgt. Opgroeien in een stabiel, duurzaam gezinsverband kan kinderen voor deze schade behoeden en kan zelfs voor een groot deel (als op tijd wordt ingegrepen) al toegebrachte schade herstellen.  Dat geldt ook indien voor het kind geen mogelijkheden zijn om op te groeien in een gezin in het land van herkomst. Interlandelijke adoptie kan voor sommige kinderen dus kansen geven op een gunstige ontwikkeling, waar zij anders van verstoken zouden blijven. Het welzijn van interlandelijke geadopteerden in Nederland is gemiddeld heel goed.

 

Meiling constateert dat bij deze beslissing niet alleen geen rekening is gehouden met de vele, wetenschappelijk aantoonbare positieve effecten van adoptie, maar dat er ook geen grond bestaat voor de kwalificatie “signalen voor misstanden die tot op de dag van vandaag voortduren”.

 

Nu dit duidelijk is roept Meiling de Minister en de Tweede Kamer op om deze ingrijpende beslissing zo snel mogelijk terug te draaien.

 

Bestuur Meiling

Opschorting interlandelijke adoptie ongefundeerd

Uit de beantwoording van Kamervragen en een brief van de commissie blijkt dat er geen redelijke grond is voor opschorting van interlandelijke adoptie. De Vergunninghouders Interlandelijke Adoptie roepen daarom de minister en de Tweede Kamer op om de tijdelijke adoptieopschorting met onmiddellijke ingang ongedaan te maken.

 

Op 12 mei 2021 heeft minister Dekker antwoord gegeven op de Kamervragen het op 8 februari 2021 verschenen rapport van de Commissie Onderzoek Interlandelijke Adoptie over adopties in de periode 1967-1998 en de periode na 1998.  Uit de beantwoording van de vragen die gesteld zijn, maar vooral uit de reactie van de commissie zelf (zie bijlage

TK-bijlage-reactie-cie-Joustra-op-de-brief-minister-voor-rechtsbescherming)

blijkt dat er geen redelijke grond is voor de opschorting van interlandelijke adoptie.

 

Rapport trekt onjuiste conclusies en schetst een incorrect beeld over de periode na 1998

 

De Vergunninghouders zijn na het lezen van de brief die de Commissie op

18 maart 2021 heeft verzonden, geschokt over hetgeen de Commissie als het meest relevante bronmateriaal betitelt.  De stelling dat kwetsbaarheden in het systeem zich hebben gemanifesteerd in misstanden in de periode na 1998 vormt de basis voor het advies aan en het besluit van de minister.

Ambtenaren van het ministerie hebben in de technische briefing op 11 februari jl. de Kamerleden geïnformeerd dat zij sinds 2008 geen misstanden meer hebben waargenomen in het gereguleerde adoptietraject.

Dit komt mede, omdat Het Haags Adoptie Verdrag een positieve invloed heeft op de kwaliteit van adoptieprocedures, het voorkomen van misstanden en de internationale samenwerking.  Dit geeft de minister zelf ook aan in de beantwoording.

 

Er zijn door de Commissie signalen waargenomen in oude nieuwsberichten, Kamervragen en uit gesprekken met individuen. Echter; er heeft geen hoor en wederhoor plaatsgevonden. De minister bevestigt  in zijn beantwoording dat er geen validering is geweest. Dit betreuren de Vergunninghouders ten zeerste en wij vinden dit een onzorgvuldige handelswijze. Wij hadden hier op alle mogelijke manieren aan mee willen werken. Hierdoor zijn opmerkingen en meningen uit individuele gesprekken, krantenartikelen en nieuwsberichten uit het verleden en Kamervragen door de Commissie als vaststaande signalen voor misstanden gepresenteerd zonder enige vorm van nadere duiding.

Het gevolg is dat er onjuiste conclusies zijn getrokken en dat een ongefundeerd en incorrect beeld ontstaat op basis waarvan zeer ingrijpende beslissingen zijn genomen.

 

De toekomst van adoptie

 

Het beleidsbesluit met de tijdelijke adoptieopschorting, heeft verstrekkende gevolgen gehad en grote schade berokkend aan kinderen in kwetsbare situaties, aan geadopteerden (waaronder kinderen) en hun families, aan de internationale samenwerking en aan de betrokken organisaties.  Mede na aanleiding van de beantwoording van de Kamervragen en de zeer zwakke en discutabele toelichting van de Commissie constateren de Vergunninghouders dat meer dan duidelijk is gemaakt dat Nederland goed in staat is gebleken om de zorgvuldigheid van interlandelijke adopties naar Nederland maximaal te waarborgen en daar waar nodig in te grijpen.

Het is een doorlopend proces om er voor te zorgen dat in het systeem van adoptie de zorgvuldigheid van procedures en de belangen en veiligheid van de kinderen en alle betrokkenen te waarborgen. Dit maakt dagelijks onderdeel uit van de inzet van de Vergunninghouders en vanzelfsprekend zijn wij ook nu weer te allen tijde bereid, samen met het ministerie en andere partners, te kijken naar verbeteringen.

Op de websites van de vergunninghouders kunt u een nadere meer specifieke toelichting vanuit de individuele organisaties vinden.

 

De Vergunninghouders

 

Adoptiestichting A New Way, Nederlandse Adoptie Stichting, Stichting Wereldkinderen en Stichting Meiling

Reactie op het rapport van de commissie Joustra

Op maandag 8 februari heeft de commissie Joustra de resultaten gepubliceerd van hun onderzoek naar interlandelijke adopties in het verleden. Stichting Meiling heeft op maandag 8 februari het rapport ontvangen en daarvan inhoudelijk kennisgenomen.

 

We zijn geschokt door de bevindingen van de commissie en de inhoud van het rapport. Het beeld dat de commissie in het rapport schetst is confronterend en de conclusies en aanbevelingen zijn hard. Het kabinet heeft naar aanleiding van dit rapport haar excuses aangeboden en neemt de adviezen van de commissie over.

 

Stichting Meiling benadrukt dat elke misstand in adoptie, waar en wanneer ook, er één teveel is en voor degene die het betreft ernstig leed kan betekenen.

 

Het demissionaire kabinet heeft besloten om de adviezen van de commissie over te nemen en alle interlandelijke adopties per direct op te schorten. Alleen aspirant adoptieouders met een beginseltoestemming mogen hun procedure afmaken. Dit is een zeer zware maatregel met grote, veelal emotionele, gevolgen. Niet alleen voor aspirant adoptieouders, maar ook voor volwassen geadopteerden, geadopteerde kinderen, en adoptieouders.

 

Het rapport van de commissie schetst een uitgebreid beeld van het onderzoek, de onderzoeksresultaten, conclusies en adviezen. Het geeft echter geen inhoudelijke en concrete informatie over hoe de commissie tot haar conclusies komt, met name als het gaat om de huidige adoptiepraktijk. Daarmee doet dit rapport geen recht aan de adoptiepraktijk zoals die bij Stichting Meiling heden ten dage wordt ervaren en voorgestaan. Wij hebben daarom de commissie gevraagd deze informatie alsnog met ons te delen.

 

Bovendien werpt de harde en generaliserende conclusie van de commissie een schaduw over alle interlandelijke adopties, die voor heel veel kinderen in nood een veilig en liefdevol thuis heeft opgeleverd. Geadopteerden, adoptieouders en adoptieorganisaties worden ten onrechte in een negatief daglicht gesteld.

 

Het besluit tot tijdelijke opschorting heeft grote impact op alle aspirant adoptieouders die op dit moment in een adoptieprocedure zitten. Dit rapport en dit besluit roepen ook bij hen veel vragen en emoties op. Wij wensen hen veel sterkte, geduld en wijsheid toe de komende periode.

 

De komende periode zal Stichting Meiling zich inzetten om de gevolgen van dit rapport en het kabinetsbesluit in kaart te brengen en aspirant adoptieouders in hun lopende procedure te begeleiden. Stichting Meiling blijft met de betrokken ministeries, andere vergunninghouders en ketenpartners in gesprek over de huidige situatie en de toekomst van interlandelijke adopties.

 

 

* dit bericht mag alleen volledig en integraal worden aangehaald of opgenomen.

Verklaring samenwerkende vergunninghouders n.a.v. de berichtgeving in de media

De vergunninghouders interlandelijke adoptie zijn geschokt over de berichtgeving in de media dat het kabinet geadviseerd zou worden tot het (tijdelijk) stopzetten van Interlandelijke Adopties.

 

De commissie onderzoek interlandelijke adoptie in het verleden heeft de afgelopen periode onderzoek gedaan naar de feitelijke gang van zaken rondom oude adopties vanuit het buitenland en de rol van de Nederlandse overheid daarbij. Dit gaat over de periode 1967-1998, voor de invoering van het Haags Adoptie Verdrag. Aankomende maandag wordt dit rapport gepresenteerd. De vergunninghouders hebben het rapport nog niet gezien en zijn niet op de hoogte gebracht van de inhoud ervan. De conclusies over de periode (1967-1998) waarop het onderzoek zich heeft gericht enerzijds alsook de reden waarom wordt opgeroepen tot het (tijdelijk) stopzetten van huidige procedures zijn ons daarom ook nog onbekend. Om die reden gaan wij daarom nog niet inhoudelijk in op de berichtgeving.

 

Voor de vergunninghouders staat centraal dat de belangen van het kind gediend zijn met adoptie en dat op zorgvuldige en onderbouwde wijze invulling kan worden gegeven aan internationale en nationale wet- en regelgeving omtrent adoptie.

 

Namens de samenwerkende vergunninghouders (Wereldkinderen, de Nederlandse Adoptie Stichting, Stichting Meiling en Adoptiestichting A New Way).

Meiling informatieavond 13 november 2020 gaat niet door

In de laatste MeilingMailing kondigden we een informatie-avond aan op vrijdag 13 november. Helaas heeft het bestuur moeten besluiten om ook deze plannen uit te stellen.

De organisatie liep al tegen veel regels en voorwaarden op bij de planning. En de situatie rondom corona blijft instabiel. De gezondheid van de bezoekers en onze vrijwilligers heeft voor ons prioriteit, en daarom helaas weer geen Meiling-informatieavond.

 

Wij hopen u in 2021 weer in goede gezondheid te mogen ontmoeten.

 

Bestuur Meiling

Stichting Adoptievoorzieningen - Goede start

Nu aanmelden voor Goede start

Adoptieouders kunnen zich nu aanmelden voor ‘Goede start’. In drie dinsdagavonden wordt aandacht besteedt aan het proces van wennen en hechten en de opvoeding. Hoe kunnen we zien of ons kind zich veilig bij ons voelt? Hoe gaan we om met driftbuien? Deze en andere vragen van de deelnemers komen aan bod. Ook is er tijd om ervaringen uit te wisselen met andere adoptieouders. Eerste bijeenkomst is op 6 oktober. Andere data 27 oktober en 17 november in Houten. 
Meer informatie

 

Meilingdag 2020 gaat niet door

Ieder jaar wordt de Meiling-dag op de 3e zaterdag van september door veel aspirant adoptieouders, families met kinderen en adoptieorganisaties bezocht. Vorig jaar nog vierden we met elkaar een prachtig 30-jarig jubileum in Aviodrome.

 

Meiling is zich bewust van de risicovolle situatie waar wij ons door het coronavirus in bevinden. De gezondheid van de bezoekers van de Meiling-dag en onze vrijwilligers heeft voor ons prioriteit, daarom hebben wij besloten om de Meiling-dag dit jaar niet door te laten gaan.

 

Wij hopen u in 2021 weer in goede gezondheid te ontmoeten in september op de Meilingdag of wellicht eerder op een Meiling-informatie-avond.

 

Bestuur Meiling.

Informatieavond van vrijdag 13 maart gaat helaas niet door

Wij hebben besloten om de Informatieavond Prachtig lastig niet door te laten gaan. Wij hebben dit besloten in samenspraak met het Bestuur van Meiling.

De ontwikkelingen met het Covid19 virus zijn op dit moment te zorgelijk.

Wij hopen op uw begrip.

Er volgt een nieuwe datum later in het jaar.

Stichting Meiling

Stichting Meiling

 

Doelstellingen

De in 1989 opgerichte Stichting Meiling is een vrijwilligersorganisatie van adoptieouders. Meiling stelt zich tot doel op te komen voor hulpbehoevende kinderen in andere landen. Dit doen we door te bemiddelen bij interlandelijke adoptie voor kinderen die in hun eigen geboorteland geen of nauwelijks toekomst mogelijkheden hebben en projecthulp te verlenen voor de kinderen die in die landen achterblijven.

 

Meiling streeft bij de interlandelijke adoptiebemiddeling naar een verantwoorde werkwijze en een optimale begeleiding. Dit zowel voor, tijdens als na de adoptieprocedure.

Achtergronden bij adoptie

Er kunnen verschillende redenen zijn waardoor kinderen in aanmerking komen voor buitenlandse adoptie. Algemeen geldt dat de kinderen geen of nauwelijks toekomstmogelijkheden hebben. Wanneer bovendien de mogelijkheden voor adoptie in het eigen land ontbreken, komen ze in aanmerking voor buitenlandse adoptie.

 

Ouders voor kinderen

Meiling zoekt bij adoptiebemiddeling ouders voor kinderen. En dus geen kinderen voor ouders. Het belang van het kind staat voorop, maar natuurlijk willen we ook ouders gelukkig maken met hun kind. Om deze reden spannen wij ons in het bijzonder in voor die kinderen voor wie het moeilijk is ouders te vinden. Zo komen via Meiling zowel gezonde kinderen als kinderen met een medisch rapport naar Nederland. Dit kan van alles zijn: prematuriteit, een operabele handicap (bijvoorbeeld hazenlip, klompvoetjes) of een blijvende handicap (bijvoorbeeld missend vingertje, astma, darmaandoeningen).

 

Lees meer...

De organisatie

De Organisatie

 

Profiel van Stichting Meiling

Meiling is een vrijwilligersorganisatie. Daar hebben we bewust voor gekozen. We willen namelijk een persoonlijk contact onderhouden met ouders en kinderen. Tegelijk streven we ernaar zo snel en efficiënt mogelijk te werken. De organisatie bestaat dan wel uit vrijwilligers, maar we werken op een professionele manier. Zaken worden vlot en duidelijk geregeld.
Al onze werkprocedures zijn beschreven en worden regelmatig tegen het licht gehouden. Daarbij past ook dat Meiling sinds 2001 ISO 9001 gecertificeerd is.
Dat alles doen we tegen minimale kosten. Meiling is dan ook een stichting zonder winstoogmerk. Door het Ministerie van Financiën is Meiling erkend als een goededoelenorganisatie (ANBI). Donaties en giften aan Meiling zijn fiscaal aftrekbaar. Meiling is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel in de regio Den Haag onder nummer S 41011705.

 

Interne Organisatie

De interne organisatie van Stichting Meiling wordt aangestuurd vanuit het bestuur. Ter ondersteuning van het bestuur is er een donateurssecretariaat, een boekhouding, een commissie die zich met projecthulp bezighoudt, enzovoorts. Voor de donateurs is er een "ledenservice". Dit houdt in dat er vier keer per jaar een periodiek verschijnt met daarin allerlei nieuws (de Meiling Mailing). Verder is een commissie die bijeenkomsten organiseert waarbij mensen met Meiling kunnen kennismaken.